STCW-konventionen er en af de 4 søjler der udgør den internationale regulering til søs. I STCW-konventionen findes bl.a. minimumsstandarder for hvad bl.a. nye kandidater til certificering skal kunne. STCW-konventionen henvender sig særligt til 3 parter nemlig: administrationerne (i Danmark søfartsstyrelsen), MET-institutionerne – herunder de danske maskinmesterskoler og den tredje part er rederierne. For maskinmesteruddannelsernes vedkommende findes der i STCW-koden en række tabeller III/1, III/2 og III/6 der bl.a. beskriver hvilke minimumskompetencer en kandidat til certificering skal have før et certifikat bør udstedes. Desuden findes der i tabellerne også metoder for demonstration og kriterier for evaluering af kompetencerne. Der lægges i høj grad op til at kompetencerne opnås gennem praktisk erfaring hos praktikværterne altså rederierne og gennem teoretisk, praktisk og simulatorteknisk undervisning på MET-intuitionerne, hvor den praktiske del typisk vil foregå i MET-institutionernes laboratorier og værksteder. Derimod er der ingen præcis angivelse af hvor ansvaret for de enkelte kompetencemål ligger, i forhold til rederier og MET-institutioner, hvilket kan give anledning til usikkerheder. (R. Ziarati et al., 2012).
Opbygningen af STCW-konventionen og koden gør desuden at der bliver en meget bred mulighed for fortolkning af de enkelte emner, hvilket vanskeliggør en værdifuld vedvarende kvalitetssikring af om MET-instruktionerne og rederierne lever op til kravene i konvention og kode. Bekendtgørelsen for maskinmesteruddannelsen (BEK 1348 af 23/12-2018) beskriver i bilag 1-4 kort mål for læringsudbytte m.v. – men den primære reference er STCW-koden der kræves overholdt på relevante områder, hvorved der igen kan opstå et spørgsmål om fortolkningen af særligt STCW-koden. Fortolkningsvariansen kan både nationalt være mellem de enkelte MET-institutioner og mellem forskellige administrationer – altså diverse lande imellem.
Ud over at der kan være en problemstillinger med fortolkningen af STCW-kravene for MET-institutionerne, kan der også for rederiernes side (praktikværterne) være forskellig opfattelse af hvordan kravene skal fortolkes.
Er der i dag forskelle i det forløb danske maskinmester gennemgå inden STCW-certificering, som følge af uhomogen fortolkninger af STCW-konventionen?
Hvordan sikres det at kandidater til dansk maskinmester STCW-certificering kommer flest mulige homogent fortolkede punkter i STCW-Koden igennem, i forbindelse med hele forløbet, fra påbegyndelse af uddannelse til udstedelse af certifikatet, uafhængigt af skole og praktiksted?